خانه / رپورتاژ آگهی / اهمیت امنیت اطلاعات در سازمان ها چیست ؟

اهمیت امنیت اطلاعات در سازمان ها چیست ؟

امنیت اطلاعات در سازمان ها یکی از مواردی است که باید به صورت جدی به آن پرداخته شود. سازمان ها دارای اطلاعات مهمی هستند که از دست رفتن آن ها و یا سرقت آن ها ممکن است صدمات جبران ناپذیری را به سازمان وارد کند. به همین خاطر سازمان ها باید فکر اساسی برای امنیت شبکه های خود بکنند. امنیت شبکه از مواردی مهمی است که در صورت نادید گرفتن آن خسارات زیادی به سازمان وارد می آورد.

امنیت شبکه چیست؟

امنیت شبکه را می‌توان مجموعه‌ای از علوم کامپیوتر دانست که شامل امن کردن یک کامپیوتر و یا زیرساخت شبکه و همچنین دستگاه‌های موجود در این شبکه به‌منظور جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به منابع و اطلاعات، سرقت داده‌ها و اطلاعات، سوءاستفاده از شبکه، تغییر در دستگاه‌ها و داده‌ها می‌باشد.

امنیت اطلاعات را می توان علمی دانست که با ایجاد ابزارها و ابزارهای لازم جهت محافظت از اطلاعات در برابر خطرات داخلی یا خارجی ، برای محافظت از اطلاعات در برابر خطرات تهدیدکننده آن یا سدی که مانع از حمله به آن می شود ، کار می کند.

یکی دیگر از فعالیت‌های امنیت شبکه جلوگیری از حملات Denial of Service )DoS) و همچنین اطمینان از خدمات دائمی شبکه برای کاربران شبکه و کاربرانی که به این سرویس‌ها دسترسی دارند می‌باشد. امنیت شبکه شامل مکانیسم‌ها و متدهای دفاع جهت حفاظت داده، شبکه و همچنین دستگاه‌های موجود در شبکه داخلی سازمان از تهدیدهای داخلی و خارجی می‌باشد.

امینت اطلاعات

امنیت اطلاعات در سازمان ها

از جمله ساده ترین انواع روش های حفاظتی و امنیتی اطلاعات در سازمان ها ، رمزهای عبور ، کارت های هوشمند و ابزارهای بیولوژیکی مانند استفاده از اثر انگشت و چشم ، استفاده از کلیدهای رمزگذاری شده مانند قفل های الکترونیکی ، توسعه برنامه های ضد ویروس ، ایجاد سیستم ها که نفوذها را شناسایی و آدرس دهی می کند ، پشتیبان گیری از داده ها پس از اتمام هر کاری که انجام می دهیم و استفاده از سیستم های قدرتمند برای رمزگذاری داده ها و گسترش آگاهی در بین کاربران اینترنت ، همه اینها می تواند وسیله ای برای اطمینان از این باشد که هیچ کس دسترسی به داده ها و اطلاعات ، و این محافظت ها امنیت بسیاری را برای موسسات و شرکت هایی که به اینترنت و دستگاه ها و سیستم های الکترونیکی مانند بانک ها ، دانشگاه ها ، بیمارستان ها ، نهادهای نظامی و امنیتی وابسته اند ، فراهم کرده است.

امنیت اطلاعات در سازمان فرآیند انجام اقدامات پیشگیرانه فیزیکی و نرم افزاری برای محافظت از زیرساخت های شبکه اصلی از دسترسی غیرمجاز ، سو، استفاده ، سو عملکرد ، اصلاح ، تخریب یا افشای نامناسب ، در نتیجه ایجاد یک بستر امن برای رایانه ها و شبکه سازمان را فراهم می سازد. شبکه و امنیت اطلاعات در سازمانها باعث حفاظت از اطلاعات اساسی و مهم شرکت می شود و از دستبرد و اختلال در آن ها جلوگیری می نماید.

مدل های امنیت اطلاعات

عموماً در سازمانها، تمرکز کارکنان بر انجام وظایف و شرح شغلی است و امنیت اطلاعات کمتر مورد توجه قرار میگیرد. در دنیای امروز، اطلاعات مهمترین دارایی سازمانها به حساب می آید و محافظت آن از طریق سیستمهای مدیریت اطلاعات ضروری مینماید. هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی مدلهای مدیریت امنیت سیستمهای اطلاعاتی در سازمان و بررسی تأثیر عواملی است که این سیستمها را با خطر سرقت و تغییر اطلاعات مواجه میسازد.

درباره ی admin

همچنین ببینید

لزوم اختصاص ارز اختصاصی دولت بابت تجهیزات نظافت صنعتی و اسکرابر

لزوم اختصاص ارز اختصاصی دولت بابت تجهیزات نظافت صنعتی و اسکرابر    با توجه به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *